Příručka bruselského cyklisty
Upgrade dokončen. Stala
jsem se součástí komunity bruselských cyklistů a už týden brázdím ulice na
černo-červeném kole s růžovým zvonkem. Mám silné podezření, že je to původně
kolo dětské, ale vzhledem k mé hobití výšce to nepředstavuje větší problém.
Horší už to je s absencí převodů, protože na rozdíl od placatého Dánska, kde se
dá jezdit i na skládací koloběžce, Brusel sem tam postaví člověku do cesty
kopec. Nezbývá tedy než zatnout zuby a myslet na vypracované stehenní svalstvo,
které mě čeká na konci pobytu jako odměna. Jak ale vypadá takové ježdění po
Evropské metropoli? Netrvalo dlouho a podařilo se mi vypozorovat několik
obecných pravd o silničním provozu, které jsem pro vás sepsala. Možná budou
časem přibývat, ale pro začátek tu máme toto:
1) Auta nemusí svítit. Je třeba se opravdu pořádně rozhlížet, protože člověk, který je zvyklý
dívat se primárně po světlech, má v Bruselu smůlu. Zapnutá světla tu nejsou
podmínkou a zničehožnic se objevivší auto, které se vyřítí ze zatáčky, vás může
hodně nepříjemně zaskočit. Jo a připočtěme k tomu jako bonus věčně šedavé a zamračené
počasí, které viditelnost ještě snižuje.
2) Reflexní vesty pro
cyklisty. Tento bod se pojí s tím předchozím. Je dost možné, že přehlídnete
auto, které nesvítí, takže je poměrně chytré zajistit, aby aspoň ono auto
vidělo vás. Velká část cyklistické populace tu proto nosí žluté či oranžové
reflexní vesty.
3) Nejasné dopravní
značení. Možná je to jen moje slepota, ale pravidelně se mi stává, že nevím,
jestli jsem na hlavní a nebo ne. Řešením je pověsit se za jiného cyklistu či
auto a "opičit" se ( a doufat, že oni to ví).
4) Cyklisté v
jednosměrkách. Tohle se pojí s bodem 3. Aby v celém tom nejasném systému
byl ještě větší bordel, smí cyklisté jezdit jednosměrkami. To se sice hodí,
protože těch je Brusel plný a hodně to zkracuje cestu, ale způsob, jak do nich
zajíždět a vyjíždět z nich, aniž by mě něco srazilo, mi zatím uniká.
5) Cyklista nikdy
nestojí! Opět další příspěvek k chaosu. Ať už dopravní značení je nebo
není, většině cyklistů je to stejně šumák. Projíždí se tunel na etapy za pomoci
dopravních světel? Co na tom, že auta čekají na červenou, cyklista jede dál.
Proti němu úzkým tunelem proudí auta v protisměru, ale co už, on se tam nějak
vmáčkne. Překážka na silnici? Není problém. Objedeme zleva (opět pod kola
protijedoucích aut) a nebo rovnou zprava po chodníku. Obecně, pendlování mezi
chodníkem a silnicí je naprosto normální praxe. Cyklista je obojživelný. Když
nesvítí zelená na silnici, třeba bude svítit chodcům. Hlavní je nikdy
nezastavit!
Až na ty vesty mi to silně připomíná Kodaň ;-)
OdpovědětVymazatLuci, oproti Kodani je tohle strašnej zmatek. V Dánsku se s cyklisty počítá, auta jim dávají přednost a chodci jsou ostražití. Tady se s koly teprve začíná - cyklistické pruhy jsou vlastně jen pravá část pruhů pro auta - a nikdo na to ještě není připravený. Dánsko je cyklistická džungle, která ale má celkem jasná pravidla. Tady to je čirá anarchie :D
OdpovědětVymazat